Jak prawo klasyfikuje czterokołowce i jakie kryteria o tym
Jak prawo klasyfikuje czterokołowce i jakie kryteria o tym
decydują?
Czterokołowce
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu
1
sklasyfikowane zostały jako
pojazdy samochodowe
inne
, które podzielone zostały na dwie kategorie:
czterokołowce
(kategoria ho
mologacyjna L7e) i
lekkie czterokołowce
(kategoria homologacyjna L6e).
W punkcie 2 załącznika nr 1 do
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury
2
zostały podane
kryteria rozróżnienia kategorii homologacyjnej na kategorię L6e i kategorię L7e :
„
2.
Niniejs
ze rozporządzenie stosuje się również do pewnej grupy czterokołowych pojazdów
samochodowych, które w zależności od cech określa się jako:
1)
lekkie pojazdy czterokołowe
, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w
to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie
przekracza 45 km/h oraz których:
a)
pojemność skokowa nie przekracza 50 cm
3
, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub
b)
maksymalna moc nie prze
kracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub
c)
maksymalna moc jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego.
Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e,
ch
yba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;
2)
pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie
, o których mowa w pkt 1 lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza
400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towaró
w), nie wliczając w to masy
akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza
15 kW
.
Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba
że przep
isy dotyczące homologacji stanowią inaczej.
” |